Foodtrucks duiken steeds vaker op in het straatbeeld en zijn allang niet meer weg te denken van evenementen. Sterker nog: festivals die in het teken staan van foodtrucks zijn momenteel populairder dan muziekfestivals! Kortom: de verrijdbare keuken is hotter dan hot. Maar hoe zorg je met zoveel aanbod dat de consument kiest voor jouw boerenfriet en niet voor het broodje pulled pork van de buurman?
Volop food festivals en streetfood
Een festival met tientallen foodtrucks, een sfeerverhogend bandje of zelfs heuse ‘foodiejays’. Vanaf mei tot oktober kun je elk weekend wel een food festival bezoeken. De Rollende Keukens, Foodtruck Festival TREK en Rrrrolend Foodtruckfestival trekken het hele land door en ook iedere stad lijkt zijn eigen festival voor foodies te organiseren. In 2016 waren er zelfs meer foodtruckfestivals dan muziekfestivals! Daarnaast is streetfood steeds vaker te zien in het straatbeeld. Een groeiend aantal steden, Amsterdam voorop, staat foodtrucks toe in de openbare ruimte. De opmars van vintage hamburgertrucks, bakfietsen met koffiebar en VW-busjes met veganistische versnaperingen is dus onstuitbaar!
Voet aan de grond in een explosieve markt
De populariteit van foodtrucks is enorm, maar ook de concurrentie is gigantisch. Er rijden nu ruim 500 rollende keukens en barretjes door Nederland. Door de relatief lage investering, de laagdrempeligheid van de markt en het romantische beeld van gezellig koken in het zonnetje is de foodtruck een ondernemersdroom. Maar wil je er daadwerkelijk van rondkomen, dan komt er behoorlijk wat meer bij kijken. Naast een mooie en herkenbare truck, moet je aanbod origineel zijn en bovendien in grote hoeveelheden te bereiden. De kwaliteit moet constant perfect zijn, óók na wrap nummer 300. Anders komt de klant niet meer terug en kun je waardevolle mond-tot-mondreclame wel vergeten. Ook het personeel past in het plaatje en bedient de klant altijd vlot en vriendelijk. Ten slotte spelen marketing en promotie een grote rol. Kortom: wil je van een foodtruck een winstgevende onderneming maken, dan kun je niet zonder goed uitgedacht plan en een ijzersterk concept.
Het succesvolle Vrij Voedsel concept
Een prachtig voorbeeld van een succesvol foodconcept is de Vrij foodtruck. Een foodtruck met een duidelijke filosofie: voedsel vol smaak, maar vrij van alles. Hiermee biedt Vrij Voedsel de oplossing voor iedere festivalbezoeker met een voedselallergie, lactose- of glutenintolerantie of met een veganistisch dieet. De truck is beschilderd door kunstenaar Hans Homan in een kleurrijke, eigenzinnige stijl en daardoor uiterst herkenbaar. Ten slotte is er volop ingezet op social media en zorgde aandacht van de pers voor een hoop free publicity. Inmiddels is het concept uitgegroeid tot een begrip in de festivalwereld én een bekend gezicht in het Amsterdamse straatbeeld.
Strategieën voor succes
Om van een foodtruck een beleving en dus een succes te kunnen maken, heb je een origineel concept nodig. Alles lijkt inmiddels al wel bedacht, dus hierin zit de grootste kans en de grootste uitdaging. Alleen als je iets nieuws doet, óf een bestaand iets heel goed maakt, krijg je voet aan de grond in deze volle markt. Daarbij is het ook slim om je bij één product en een eenvoudig recept te houden. Zo kun je beter de kwaliteit bewaken, vlot werken en houd je de investering laag. Let bij je aanbod ook op hygiëneregels. Zo gelden er voor ijs, sushi, wildvlees, döner of shoarma strengere eisen. Heb je hét product gevonden, verwerk het dan tot herkenbaar totaalconcept. Met een originele, gekke truck en bijpassende huisstijl val je op tussen de concurrentie. Laat die huisstijl terugkomen op al je media-uitingen – website, social media, visitekaartjes, menu’s en flyers – zodat je heel herkenbaar bent. Wees ten slotte niet bang om jezelf te promoten. Gebruik Facebook, Instagram en Twitter en benader de lokale krant, foodbloggers en culinair recensenten om je verhaal te verspreiden. Schrijf je ook in bij boekingsbureaus voor foodtrucks en zoek contact met organisatoren en gemeenten, zodat je daadwerkelijk je concept kunt exploiteren!
GRATIS CHECKLIST: Is een beachflag interessant voor mij?
Voor dat je gaat investeren wil je natuurlijk weten of een beachflag überhaupt interessant voor jou is.
- Bekijk snel of een beachflag interessant voor jou is.
- 7 situatie schetsen waarin een beachflag interessant is.
Val op met beachflags
Op een foodtruckfestival is de concurrentie enorm. Laat je unieke concept dus goed opvallen tussen de rest. Beachflags zijn een ideaal promotiemiddel voor een foodtruck. De speelse uitstraling past perfect bij de feestelijke festivalsfeer en de wapperende vlaggen vallen goed op tussen de krijtborden. In tegenstelling tot een reclamevlag steken beachflags niet uit en belemmeren ze niet in de bewegingsvrijheid of het zicht van de klant. Beachflags kun je op elke gewenste afstand rondom de truck plaatsen; of je nu op gras, in het zand of op straat staat. Helemaal handig is de autosteun waarmee je de beachflag onder het wiel bevestigt. Zo ben je altijd van opvallende promotie verzekerd, zelfs als sta je hutje mutje opgesteld. Daarnaast zijn beachflags weer- en windbestendig. Mocht een festivaldag dus totaal verregenen, dan kan je opvallende beachflag net voor die extra klandizie zorgen!
Heb je iets geleerd?
Vond je dit artikel inspirerend? Deel het op social media met onderstaande buttons, zodat ook anderen er hun voordeel mee kunnen doen!